Perfekt samarbeid – privat og profesjonelt
Dette er en usedvanlig historie om gründervirksomhet. Den begynner 20 år tilbake, da det unge nyforelskede paret Tina og Lasse drar på backpacking til Peru. De har kun kjent hverandre i seks måneder, og det er slett ikke planen at de to unge akademikerne skal ha annet enn gode opplevelser med hjem i ryggsekken. De kan likevel ikke la være å pakke med seg noen pledd i bagasjen, før de flyr hjem til Danmark. Fremdeles forelsket i hverandre - men også i Peru og i alpakkaullen. Den turen ble starten på et forretningseventyr, nemlig Elvang, og et tett samarbeid som nå eksisterer på det 20. året. Både privat og profesjonelt.
I dag er paret nemlig gift, de har fått tre barn, og bor for tiden på Mallorca. Deres virksomhet har vokst seg større og større for hvert år, og i 2022 er Elvang en tekstilbedrift, et livsstilsmerke, med ikke kun pledd og puter i alpakkaull, men også en lang rekke andre produkter som sengetøy, håndklær, tepper og skjerf. Og selv om hjertet fremdeles slår for den peruvianske alpakkaen, så produserer Elvang i dag også produkter i bomull og lin.
Men, tilbake til begynnelsen: Da Tina og Lasse Elvang kom hjem fra Peru i 2002, var det slett ikke meningen at de skulle skape sin egen virksomhet. De var godt i gang med karrieren begge to - Tina jobbet den gang på Insitut for Menneskerettigheter og Lasse var cand.polit. og jobbet som økonom for Sonofon - og de hadde ingen drømmer om å bli selvstendige. I hvert fall ikke i første omgang. Men da de ved en tilfeldighet kom over de flotte teppene på et marked, var de solgt. Og det var familie og venner også, da paret kom hjem med teppene som gaver. Det satte tanker igang hos Lasse, som analyserte markedet og fant ut av at ingen solgte alpakkapledd i Danmark. Faktisk var det ikke mange eksklusive pledd å finne på det tidspunktet. Han dro rundt til en rekke design- og interiørbutikker, og da responsen var overraskende positiv, mailet han fabrikken i Peru som produserte pleddene. Kontakten var skapt, og heldigvis kunne Lasse flytende spansk etter å ha vært utvekslingsstudent i Spania, som gjorde kommunikasjonen og dialogen litt lettere.
Enda et besøk på fabrikken overbeviste Lasse om at alt var som det skulle være: ingen barnearbeid og ingen skjulte saker. Kvaliteten var på topp, og med sekken full av vareprøver reiste Lasse hjem for å besøke flere forhandlere og dra på messer. Reaksjonen var så motiverende, at paret brukte alle ferier og all fritid på å komme inn på markedet med sine alpakkapledd. De hadde fra starten en anelse om at Danmark og Skandinavia ikke alene kunne bære salget, så de fokuserte straks på eksport til hele verden. Etter noen få måneder kom det ordre inn fra Tyskland, Italia, USA…og så fikk paret det travelt.
“Vi bodde i en leilighet i 4.etasje og fikk 600 kilo pledd hjem, som skulle bæres opp i leiligheten, som også fungerte som lager. Vi måtte ha hjelp av alle våre venner, og det er et godt bilde på hvor uerfarne og uforberedte vi var”, forteller paret og fortsetter:
“Vi hadde slett ikke definert at Elvang skulle være et “brand”. Vi var ambisiøse, og så et klart potensiale, men vi hadde ikke langsiktige mål eller fine forretningsplaner. Det var en prosess som bare utviklet seg”.
De hadde fremdeles jobber på siden, så det var travle år. Men det var verdt innsatsen, og to år etter den første reisen til Peru sa Lasse opp jobben og investerte seg selv 100% i virksomheten. Det samme gjorde Tina noen år senere, og siden har ikke paret sett seg tilbake. Først kom det puter og skjerf til kolleksjonen, og siden har sortimentet vokst støtt og stadig, og det samme har målgruppen. Rollene var fra begynnelsen helt naturlig fordelt - og skarpt oppdelt: Lasse sto for salg og økonomi, og Tina for produktutvikling og branding. Paret jobbet tett sammen, men hadde ansvaret for hvert sitt, som nok også er grunnen til at det aldri har skapt problemer både å jobbe og leve sammen. Da barna ble store nok hjalp også de til på lageret, og stille og rolig ble virksomheten et familieprosjekt.
Men tross suksessen, ekspansjonen og den noe større produktporteføljen, er Elvangs DNA uendret. Det handler fremdeles om samfunnsengasjement, troverdighet, integritet og respekt både for klima og mennesker. Det handler i ett ord om Fair Trade. Elvang tar bærekraftige, ansvarlige valg, og er derfor klassifisert på aller høyeste nivå med det ultimate Fair Trade-sertifikatet hos WFTO (World Fair Trade Organization), som sikrer at produktene til enhver tid fremstilles under etisk ordentlige vilkår. Tina og Lasse Elvang går nemlig ikke på kompromiss med sine verdier.
“Den sosiale ansvarligheten og miljøet har alltid vært våre merkesaker. Det er ikke et kommersielt eller strategisk valg. Vi handler med Peru fordi vi gjerne vil hjelpe. Vi har knyttet et sterkt bånd til landet siden 2002, og med vår produksjon på de lokale veveriene livnærer vi i dag 300 familier. Vårt seneste tiltak handler om “repurposing”. Det er et naturlig skritt for oss å la brukte produkter få vende hjem til Peru, hvor de på ny kan skape verdi i lokalsamfunnet. Derfor kan du nå donere/sende dine gamle Elvang-produkter til vårt hovedkontor, og så sender vi dem med skip til Peru, hvor utsatte, sårbare, enslige kvinner syr tekstilene om til vesker, lommebøker, dukker og bamser etc., som de så kan selge på de lokale markedene. Vi bidrar også selv med kolleksjonsprøver og eventuelt overflødig beholdning”, forteller Lasse Elvang.
Hos Elvang har de i flere år brukt gjenbrukt alpakkaull i mange av kolleksjonene, så Elvang Repurposing faller helt i tråd med visjonen om å forlenge materialenes liv.
Hva er den største forskjellen mellom 2002 og 2022?
“Det er helt klart at ALLE tenker bærekraft nå. Det gjorde man ikke da vi startet. Vi tenkte slett ikke på å markedsføre oss på bærekraftighet, for det var jo mye mer urealistisk den gangen. Det er først de siste 10 årene at man har begynt å bruke det markedsføringsmessig. I dag er bærekraftighet jo et krav og en selvfølge”, fastslår paret.
Under corona-nedstengingen opplevde de, som så mange andre, at man faktisk kunne sitte hjemmefra og drive virksomhet, og hvorfor da ikke utnytte muligheten for mobilitet, fleksibilitet og arbeidets frie bevegelighet? Den digitale nomade-kulturen passer familien Elvang mer enn fint.
“Vi trenger jo ikke å sitte på det samme kontoret dag ut og dag inn. Så vi valgte å ta et år ut av kalenderen, leie et hus nære Palma, få barna på en britisk skole, og jobbe derfra. Noen dager sitter vi på en lokal café og jobber - ofte sammen med andre dansker som bor her nede - det er en nødvendig forandring og så gir det samtidig barna en global utsikt”, poengterer paret, som kommer hjem til Danmark igjen i løpet av sommeren. Nå har året på Mallorca gått, og nye prosjekter skal sjøsettes. Hvilke kan paret ennå ikke avsløre, men én ting er sikkert, og det er at Elvang jobber med kun god samvittighet.
___________
Tina og Lasse Elvang, hhv. 49 og 53 år, to døtre på hhv. 17 og 11 år samt en sønn på 14 år. Bor til daglig i Sorø, men har tatt et år ut av kalenderen og bor for tiden i Palma på Mallorca, og driver virksomheten derfra. Elvang har i dag agenter i en rekke land, en millionomsetning, og de eksporterer til 25-30 land. 85% av omsetningen er eksport til primært Skandinavia og Tyskland, men også USA er blitt et stort marked.
___________
Alpakkaens ull beskrives ofte som sterkere enn mohair, finere enn kashmir, glattere enn silke, mykere enn bomull, varmere enn gåsedun og bedre varme- og kroppsregulerende enn termisk strikk. Grunnet dens kvalitet betraktes alpakkaen som et av de mest luksuriøse naturlige fibre i verden. Alpakka-fibre er fine og tynne, men samtidig sterkere enn vanlig ull, og de er glatte så derfor er det nesten ingen lodannelse. Det betyr at produktene ser nye ut i lengre tid. Alpakkaen lever fortrinnsvis i andesfjellene i Peru, hvor klimaforholdene er harde. Temperaturen kan innen et døgn svinge med helt opp til 50 grader. Det er alpakkaes ull, som gjør at den kan motstå disse temperaturskiftene. Alpakkaens historie går mer enn 6000 år tilbake, lenge før inkariket.
___________
Elvangs produkter fremstilles bl.a. i gjenbrukbar alpakka- og saueull samt i økologisk bomull, sistnevnte produseres bærekraftig i Portugal på en GOTS-sertifisert fabrikk. GOTS står for Global Organic Textile Standard, og er en garanti for at produktene er fremstilt i overensstemmelse med miljømessige og ansvarlige standarder. Elvangs tekstiler er allergivennlige og inneholder ingen skadelige kjemikaler.
Artikel bragt i Liebhaverboligen, august 2022.
Skrevet af Charlotte Ravnholt
Skrevet af Charlotte Ravnholt